Krant en Media berichtgeving over NK Opgelegd

Klik op Pijltje links onder op de foto en de video start.

13 jaar na schietdrama kampt lokale schietvereniging nog met vooroordelen: ‘Wat wij doen, staat los van het drama in 2011’

Gerard Hoogeveen is bijna 25 jaar voorzitter van SV Alphen. De club is gastheer van het NK luchtdrukgeweer. © Josh Walet

Zelfs bijna vijftien jaar na het schietdrama in Alphen kampt de lokale schietvereniging nog met veel vooroordelen en een negatief imago. De club is dit weekeinde (weer) gastheer voor het nationaal kampioenschap met luchtdrukgeweer.

Een zonnige zaterdagmiddag in Alphen krijgt een gitzwart einde als Tristan van der Vlis op 9 april 2011 met meerdere vuurwapens het Alphense winkelcentrum Ridderhof binnenloopt en om zich heen begint te schieten. Zo’n drie minuten lang probeert hij zoveel mogelijk mensen te raken. Hoewel iedereen probeert een veilige plek te vinden, vallen er toch zes doden en bijna twintig gewonden. De schutter maakt terplekke een eind aan zijn leven.

Bijna vijftien jaar later dreunt het schietdrama nog altijd na. Hoewel het grote publiek niet merkt dat in Alphen dit weekend een heus NK schieten wordt afgewerkt, gaat het tijdens dat evenement in het clubgebouw van de Schietsportvereniging Alphen wéér over de tragedie in de Ridderhof.

Stresskip

Bij vrijwel elk gesprek wordt het wel even aangehaald, merkt secretaris van de schietclub Aart van der Nagel. ,,Het zal de komende vijftien jaar ook nog wel zo zijn”, denkt hij. ,,We zijn gedoodverfd”, zucht hij.

We zouden ook graag meedoen aan het programma op Koningsdag, maar een activiteit met wapens op straat, daar vinden veel mensen wel iets van

Wedstrijdleider Bouw de Graaf laat het woord taboe vallen. Wat hij bedoelt: het lukt maar niet om bij het grote publiek het negatieve imago van de schietsport om te buigen. ,,Wat dat betreft zijn we vrij kansloos”, zegt hij. En het is niet zo dat de club het niet probeert, daarover straks meer.

Mensen zien schietpartijen in de journaals of in films op tv en denken dan meestal dat het er bij een schietclub wild aan toe gaat. Het tegendeel is waar, bezweren de trouwe vrijwilligers in Alphen. NK-deelnemer Ellen Thijsse-Gerdien (66) uit Beverwijk kan dat beamen. ,,Ik ben lid in Alphen. Waarom ik steeds vanuit Beverwijk hiernaartoe kom? Omdat het hier gezellig is en een stresskip als ik hier rust vind. Bij voetbal is het vaak haat en nijd, hier is het juist rustig.” Ze werd zaterdag de beste vrouw in haar klasse op het NK, ook al haalde ze net de finale niet.

Jonge NK-deelnemers in Alphen. © Josh Walet

Jaarmarkt

Gerard Hoogeveen is binnenkort 25 jaar voorzitter van SV Alphen. Hij en anderen doen er alles aan om het imago van de club op te krikken. De deur staat ‘altijd’ open. Er komen jaarlijks zo’n tweehonderd scholieren over de vloer, je kunt je aanmelden om bij trainingen te kijken of zelf een keer een luchtdrukgeweer vast te houden. Jaarlijks is er wel een open dag en de club haakt graag aan bij momenten waarop Alphense sportclubs reclame voor zichzelf maken, zoals later deze maand in het Europapark.

,,We zouden daar ook graag meedoen aan het programma op Koningsdag”, vertelt Hoogeveen. ,,Maar een activiteit met wapens op straat, daar vinden veel mensen wel iets van”, vreest Van der Nagel. ,,Ook al kunnen we dat schieten regelen op een afgeschermde plek.”

De club staat niet meer op de Alphense jaarmarkt en komt ook niet naar de verenigingendag eind deze maand in nota bene (het net opgeknapte) winkelcentrum Ridderhof. ,,We willen niet steeds tegen een muur lopen en het gelazer opzoeken”, zegt Van der Nagel. ,,Dan steken we onze energie liever in andere zaken.” Zoals het NK.

Dichtbij

De club heeft altijd benadrukt dat Van der Vlis geen lid was in Alphen, ook al denkt de buitenwacht dat vaak. Schietsport is heel veilig, herhaalt De Graaf nog maar eens. ,,Wat wij doen, staat los van dat drama in de Ridderhof.” En toch snappen ze bij SV Alphen heel goed de gevoeligheid. Van der Nagel: ,,Mijn dochter is hier lid en was in 2011 bijna op de verkeerde plek. Voor veel mensen komt het drama steeds dichtbij en het is volkomen logisch dat zij die dag nooit zullen vergeten.”

De Alphense sportwethouder Gert-Jan Schotanus, die zondag de prijzen uitreikte bij het NK, raadt SV Alphen aan vooral vooruit te kijken. ,,Ik snap hoe gevoelig het ligt. Dat anderen hen associëren met die schietpartij is niet terecht. Maar onbekend maakt onbemind. Dus ga wél naar de jaarmarkt of zo’n dag in de Ridderhof. Ze zijn echt geen persona non grata.”