Handboogschieten

Sinds 13 mei 2022 schieten wij op 70 m. Er is nog ruimte voor meer handboogschutters. Aanmelden via ons aanmeldformulier onder deze pagina Meld je aan.

Boogschieten heeft een lange rijke geschiedenis. Uit onderzoek blijkt dat al ruim 15.000 jaar geleden mensen pijl en boog gebruikten. Ze deden dat niet om te sporten, maar voor de jacht of als wapen tijdens het strijden.

Tegenwoordig is dat heel anders. De handboog wordt hier en daar nog wel voor de jacht gebruikt maar niet in Nederland. Nu wordt de handboog voornamelijk gebruikt voor sport en recreatie.
Zo is Handboogschieten één van de oudste Olympische sporten. Al in 1900 deden boogschutters mee aan het Olympisch spelen.
Het is een sport waar opperste concentratie, een scherp oog en een vaste hand voor nodig is.

De meest bekende disciplines zijn:

Outdoor: Outdoor archery is voor de meeste bekend van de Olympische Spelen. Outdoor is net als indoor een discipline volgens de regels van World Archery. Overal zijn deze wedstrijden gelijk aan opzet en je kunt je hiermee dus makkelijk vergelijken met de beste schutters ter wereld.

Indoor: Indoor is een discipline met een internationale status en regelgeving vanuit de internationale bond World Archery. In deze discipline wordt hoofdzakelijk op 18 meter of 25 meter geschoten.

Field: Field archery wordt vaak vergeleken met golf omdat de sporters een parcours afleggen in een bosrijk gebied. De velddiscipline vereist additionele vaardigheden want geen enkel doel is hetzelfde.

3D: Bij 3D schieten schiet je ook in bosrijke omgevingen, zoals bij het veldschieten. Maar bij 3D schiet je niet op normale blazoenen, maar op levensechte modellen van dieren.

Bogen zijn er uiteraard in allerlei soorten, maten en materialen. Van de traditioneel houten bogen tot aan de meest hightech materialen zoals carbon, aluminium, etc.
De meest voorkomende modellen:

Recurve: Dit type boog is vooral bekend van de Olympische Spelen. De schutter beschikt over een vizier waarmee hij de pijl op het blazoen kan richten. Verder beschikt deze boog over 1 of meerdere stabilisatoren. Deze zorgen ervoor dat trillingen in de boog, op het moment dat de pijl wordt gelost, worden gedempt en opgevangen.

Compound: Ook wel de katrollenboog genoemd. Bij dit type boog wordt van het takel principe gebruik gemaakt, waardoor het mogelijk is om met een geringe inspanning een groter vermogen aan opgeslagen energie te verkrijgen. Hierdoor weet deze boog de pijl een veel hogere snelheid mee te geven. De compoundboog is geen olympische klasse, maar raakt steeds meer ingeburgerd.

Barebow: De Engelse term Bare bow betekent ‘kale boog’. Deze boog bestaat uit een middenstuk en twee werparmen. Deze zijn vaak gelijk aan de Olympische bogen, maar dan zonder de hulpmiddelen als stabilisatoren en vizier.

Traditioneel: Onder de traditionele klasse worden verschillende bogen gerekend waaronder de Engelse Longbow, Amerikaanse Longbow (ook wel flatbow), jachtbogen en ruiterbogen. Een discipline met bogen die van oudsher al werden gebruikt om te jagen en oorlog te voeren. Voor alle bogen geldt dat er met houten pijlen met natuurveren moet worden geschoten.

Naast bovenstaande bogen zijn er nog talloze andere soorten en modellen. Zo heeft iedere cultuur wel zijn eigen variant op de handboog.

Voor de volledigheid noemen we ook nog even de kruisboog. Deze wordt niet onder de handbogen gerekend en wordt op de vereniging niet geschoten.

Is je interesse gewekt?
Meld je aan en je krijgt een uitnodiging voor de kennismaking.

Video van sv Alphen – handboogschieten